zondag 17 juli 2011

Dag 16: Parijs–Oisterwijk

Hallo allemaal,

Vandaag is het dan zover. Het laatste verhaaltje wordt nu getypt. Op dit moment zijn we weer veilig aangekomen in het prachtige Oisterwijk (in de regen).

Om half 10 hadden we de wekker gezet en na de meeste spullen gepakt te hebben besloten om gebruik te maken van het heerlijke ontbijt. Om kwart over 11 werden onze tassen opgehaald door de piccolo. Na uitgecheckt te hebben zaten we om half 12 in de auto.

Om goed afscheid te nemen van het Frankrijk besloten we ook om vandaag weer de binnenwegen te pakken in plaats van de snelweg. Dit ging erg voorspoedig. Al hadden we wel de hele rit regen. Vanaf België hebben we de snelweg gepakt en bij Brussel stonden we in de file (45 minuten vertraging gehad). Gelukkig konden we vanaf daar wel weer lekker doorrijden, en voor we het wisten waren we alweer in Nederland en om 18:10 uur kwamen we aan bij mijn ouders waar een heerlijke avondmaaltijd stond te wachten. Echte Hollandse kost (Andijviestamppot met gehaktbal, wat Sabine graag wilde).

zaterdag 16 juli 2011

Dag 15: Parijs

Vandaag was het dan zover, de eerste overnachting in het romantische Parijs. Nou, het bed lag super! Daar totaal geen klagen over. Na heerlijk gedoucht te hebben onder de regendouche, besloten we richting het ontbijt te gaan. Zoals het een 5 sterren hotel beaamd, was dit perfect geregeld. We gingen zitten en kregen meteen een glas vers geperste jus d’orange. Heerlijk na al die pakken sap. Verder was het helemaal perfect in orde. Heerlijke croissants en home made jam.

Rond half 11 besloten we weer richting het centrum te gaan. Na de metro gepakt te hebben naar de Sacre Coeur, hebben we daar wat rond gekeken en zijn we vervolgens richting het Louvre gelopen. Onderweg kwamen we natuurlijk weer erg veel tegen. Denk hierbij aan de hoerenwijk met de bekende Moulin Rouge. Ook een brandweerkazerne, winkelcentrum met een koepel en de kermis op het plein bij het Louvre. In het park dat voor het Louvre ligt stonden stoelen. Hier besloten we dan ook eens lekker gebruik van te maken. Het zonnetje scheen heerlijk en de temperatuur was rond de 26 graden. Prima vertoeven dus bij een fontein. Na een uurtje moesten we toch echt weer aanlopen richting de Eiffeltoren, aangezien we hier om half 6 moesten zijn.

Van te voren hadden we namelijk een ticket gekocht zodat we niet in de gigantisch lange rij hoefden te staan (aanrader). We waren zoals jullie vast van ons gewend zijn weer te vroeg aanwezig. Van Hans (van de B&B in Lison) hadden we een tip gekregen, namelijk bij de poot rechtsachter kun je ipv naar boven naar beneden in de Eiffeltoren. Hier zou een museum zitten waar de stoommachine te bezichtigen is. Echter na alle poten nagekeken te hebben konden we niks vinden. Ook iedereen die we het vroegen wist van niks. Na uiteindelijk een belangrijk iemand te pakken gekregen te hebben, bleek dat het museum niet meer bestaat. Closed for always zoals hij zei. Dit was dus erg jammer.

Uiteindelijk mochten we dan omhoog. Lekker met de lift (anders wordt je natuurlijk moe… onzin natuurlijk, maar we hadden er al een hele tocht opzitten). Stiekem blijkt het erg hoog te zijn. We zijn tot de 2de verdieping gegaan, we konden nog een verdieping hoger, maar hier moesten we erg lang voor in de rij staan. Hier hebben we lekker even ontspannen en genoten van het prachtige uitzicht. Ook hebben we voor de liefhebber even een rondleiding gefilmd, dus bij interesse laat ik die wel zien (zit copyright op, dus wordt niet gedeeld).

Na het bezoek aan de Eiffeltoren hebben we gegeten bij de Mac Donalds. Even een snelle hap om daarna richting het hotel te gaan. Met de metro is dit zo gepiept. (Sabine vindt me levensmoe omdat ik nu constant spel en zinsbouw fouten aan het maken ben, echt goed bezig zegt ze dan). We kwamen rond 20:30 uur aan in het hotel. Na een lekkere douche zijn we begonnen met het bijwerken van onze blog. Daar gaat onze gezellige avond weer omdat we jullie zo nodig op de hoogte willen stellen. Gelukkig zijn we er na morgen vanaf! Aangezien dit onze laatste nacht slapen is in een hotel. Voor morgen staat er weer een rit op het programma. Dit keer is de eindbestemming Oisterwijk (dit ligt in het buitenland, Nederland genaamd). We willen rond 12 uur vertrekken en we zien wel hoe laat we thuis komen. Sabine is in ieder geval wel erg blij om Barry weer te zien.

Weltrusten allemaal en hopelijk tot binnenkort!

vrijdag 15 juli 2011

Dag 14: Lison–Parijs

Vandaag begon ons laatste dagje bij de chambre d’hote om half 9. Nadat de wekker fijn afgegaan was besloten we er maar uit te gaan (ging erg moeilijk). Na een gezellig ontbijtje hebben we van iedereen afscheid genomen. Ook is er een groepsfoto gemaakt (deze moeten we nog krijgen). Echt erg gezellig!

Rond 10 uur zaten we dan in de auto richting Parijs. Dit was gelukkig niet zo’n lange rit (320 km). Na tussendoor even langs de bakker zijn gereden om iets van middageten binnen te krijgen (wat uiteindelijk erg lastig was, 14 juli is een feestdag), kwamen we rond 14 uur aan bij ons hotel.

imageHier wisten we echt niet wat te tegenkwamen. We hadden toen we gingen boeken besloten om af te sluiten in een wat ze zeggen romantische stad met erg veel luxe. Dit is een 5sterren hotel geworden in het prachtige Parijs. Bij aankomst werd dit dus meteen duidelijk. We moesten de auto parkeren bij een hokje, waar een piccolo stond te wachten om de bagage op te halen. We konden de auto daar achter laten en hun wilden de bagage eruit halen. Aangezien we erg veel spullen bij hadden vanwege de reis en niet alles nodig hadden, hebben we zelf eruit gehaald wat we nodig hadden. De auto werd door een medewerker geparkeerd (heb medelijden met hem, de auto heeft geen stuurbekrachtiging, zal wel wat anders imagegeweest zijn dan alle dure bmw’s en mercedessen). Wij waren ondertussen al met de lift naar boven gegaan. Hier werden we netjes opgevangen door veel medewerkers. Bij het inchecken bleken we een superieur kamer te krijgen, wat we natuurlijk niet erg vinden! Na aankomst op onze kamer kwam even later de piccolo aanzetten met onze bagage. Erg grappig natuurlijk.

imageOp de kamer hebben we een beetje gerust en daarna zijn we richting het centrum gegaan. Van het hotel kregen we metro-kaartjes dus het reizen was geen probleem (metrostation zit op 2 minuten lopen). Toen we naar buiten liepen zagen we de prijs die normaal gerekend wordt voor een superieur kamer, dit was maar 400 euro per nacht. Excl ontbijt (a 26 euro per persoon). En er komt nog iets van 20 euro parkeergeld per nacht bij. Duur zat dus!

imageMet de metro zijn we richting de Champs Elysees gegaan, waar we bij het Louvre zijn uitgestapt. Vanwege Quatorze juillet kon iedereen gratis naar binnen. Dus wij ook maar even een kijkje genomen. Niet echt veel tijd hadden we want het museum sloot om 18.00u (geloof dat we maar iets van een uur binnen zijn geweest, maar we hebben we de ‘Mona Lisa’ gezien!) Verder vinden we al die beelden en schilderen niet erg interessant dus dat maakte voor ons niets uit. Het Museum wat vroeger een paleis is geweest is wel erg indrukwekkend van binnen. Daarna zijn we langs de Seine gaan wandelen naar de Notre Dam. Onderweg nog op een bankje langs het water wat gedronken: Romantisch….

imageAangekomen bij de Notre Dam was het natuurlijk erg druk, dus we dachten we zoeken eerst wel een restaurantje om te eten. Met het idee later nog even een bezoek te brengen. In een heerlijk Italiaans restaurantje in de wijk Quartier Latin allebei een lekker bord pasta gegeten. Smaakte erg goed! We hadden namelijk de tip gekregen om in deze wijk die achter de Notre Dam ligt een restaurantje te zoeken omdat je hier betaalbaar en lekker kunt eten. Daar zijn we het inderdaad helemaal mee eens. Weer op weg terug bleek de Notre Dam gesloten te zijn. (normaal tot half 10 s ’avonds te bezoeken, maar vanwege 14-7 gesloten. Stond alleen nergens aangegeven..) Daarna zijn we wandelend langs de Seine richting de Eifeltoren gelopen (helemaal aan de andere kant van de stad. Tijd genoeg dachten we, we hebben immers vakantie) Siemen had het idee om naar het plein achter de Eifeltoren te lopen, zodat we vanaf hier een mooi zicht hadden op de Eifeltoren ( S’avonds vuurwerkshow)

imageBij het veld aangekomen bleek er een gratis festival aan de gang te zijn. Onderweg hadden we toevallig net wat drinkflesjes gekocht dus die kwamen mooi van pas. We hebben daar een tijdje staan kijken naar de muziek. De sfeer was er wel gezellig en ongedwongen. Gelukkig ook wat Engelstalige muziek, van de Franse muziek kende we natuurlijk helemaal niets. Het uitzicht van het veld op de Eifeltoren imageheeft ons nog wat mooie plaatjes opgeleverd. De verlichting van de Eifeltoren ging aan en het werd steeds donkerder buiten, een prachtig gezicht. Uiteindelijk besloten om via het festival weer richting de Seine te lopen en aan het water een plekje te zoeken met uitzicht op de Eifeltoren. Op een doorgaande straat (die helemaal voor de feestdag was afgezet) hebben we op de grond met een uitzicht op de Eifeltoren zitten wachten tot het vuurwerk zou komen. (we hadden in het hotel namelijk 22.30u doorgekregen) Om 22.30u was er niets van vuurwerk te bekennen. Wel gingen zoals elke avond lichtjes op de Eifeltoren knipperen (net kerst) Mooi voor op de foto! Om 23.00u kwam er dan eindelijk vuurwerk, maar niet imagevanaf de toren zoals iedereen verwachtte, maar vanaf het water. Mooi om te zien, iedereen stond ineens op van de straat en liep naar de waterkant. Het was erg druk op de plek waar we waren. Was vooral te merken toen we na een minuut of tien naar het metrostation liepen vlak in de buurt. Er was geen doorkomen aan, het stond vol met mensen. Bij het metrostation was het een chaos. Iedereen was aan het drukken om door de poortjes heen te komen. Gelukkig waren we de grootste mensenmassa nog voor , zoals we vanaf de trappen konden zien toen we naar de halte liepen. Zonder problemen terug kunnen reizen naar het hotel. Rond kwart over 12 waren we terug bij het hotel. Het vuurwerk was nog steeds bezig en was zelfs te zien vlak bij het hotel toen we de metro weer uitstapte (waarschijnlijk werd er op meerdere plaatsen vuurwerk afgestoken was onze conclusie, het hotel ligt namelijk ver van de eifeltoren) Bij ons hotel aangekomen zijn we gaan slapen.

Liefs Sabine en Siemen

Dag 13: Memorial Museum Caen

Goedenavond allemaal,

Door alle drukte is het er even niet van gekomen de update over gisteren online te zetten. Gisteravond hebben we namelijk met de hele groep van de chambre d’hotes gezellig geborreld en toen was het alweer laat voordat we naar ons bedje gingen.

De dag begon met de wekker om half 9. Rond 9 uur zaten we weer aan het ontbijt. Daarna zijn we op ons gemak richting Caen gereden. Met het idee daar het Memorial museum te bezoeken en daarna nog even de stad te bekijken. Het museum was zo indrukwekkend en er was zoveel te zien dat we uiteindelijk pas om half 3 de hele rondleiding hadden afgerond. ( we waren al om 10.45u in het museum). Met een zogenaamde audio-guide hebben we een rondleiding door het museum gekregen. Dit is een kastje dat informatie geeft over de stukken die te zien zijn. Het museum gaf uitgebreid informatie over de 1e en 2e wereldoorlog. Het leuke van de audio-guide was dat we nu achtergrond informatie in het Nederlands kregen. In het museum zelf zijn de informatieborden namelijk alleen in het frans en engels. Na het bezoek waren we moe en voldaan. Echt een erg indrukwekkend museum dat een goed beeld gaf over beide oorlogen! Dus besloten om niet meer naar het centrum te rijden en terug te keren naar de chambre d’hotes. Om een uurtje of half 4 waren we daar weer terug. Ik (Sabine) heb heerlijk in de tuin in het zonnetje genoten. Siemen heeft op bed een filmpje gekeken (saving private ryan) en nog een lekker dutje gedaan. Daarna hebben we buiten nog even een aperitief genomen met zijn allen (iedereen was inmiddels weer terug van een dagje weg) Om ongeveer half 8 konden we aanschuiven bij het eten. Onze gastvrouw Claire had weer lekker gekookt, vooral lekker Nederlands: biefstuk, boontjes, aardappelpartjes in schil en een witlofsalade. Heerlijk gegeten! Daarna nog een koffie/thee rondje gehad. Rond een uurtje of half 10 zijn we met zijn allen gezellig buiten gaan borrelen. Bijzonder was namelijk dat alle gasten vanochtend (donderdag 14/7) zijn vertrokken. De een ging richting Nederland en de andere ging naar het zuiden. Zo had iedereen zijn eigen planning. Het leuke was dat het onderling erg goed klikte met elkaar en ondanks dat wij echt de jonkies van het stel zijn werden we goed opgenomen door de rest. We hebben email uitgewisseld om foto’s uit te wisselen en het idee is ontstaan om een reünie met BBQ te organiseren. Kortom het was een erg geslaagde laatste avond! Iets na 00.00u zijn we naar ons bedje gegaan. En Siemen was nog tot half 2 bezig geweest met het verhaal van de vorige dag te typen.

Liefs Sabine & Siemen

donderdag 14 juli 2011

Dag 12: Invasiestranden

Goede avond,

Om half 9 zijn we opgestaan, waarna we lekker zijn gaan ontbijten. Ook hier was het ontbijt weer super! Om half 11 zijn we richting de bekende Normandische stranden gereden. Helaas was het vandaag een regenachtige dag met temperatuur van rond de 16 graden.

We zijn begonnen in de plaats Insigny sur Mer waar een gestrande parachutist (pop) aan het dak van de kerk hangt. Verder was er over de oorlog in dit kleine plaatsje niet veel te zien. Vanwege het slechte weer zijn we naar het plaatselijke VVV kantoor geweest voor informatie in te winnen over de omgeving. In een klein plaatsje vlakbij was een museum over de oorlog. Dit hebben we bezocht. Het museum ging over de parachutisten. We hoopten toen we uit het museum kwam dat het beter weer zou zijn, maar het regende helaas nog steeds. Het museum was wel aardig om te zien, maar geen aanrader.

Vervolgens zijn we naar Utah beach gereden. Hier hebben we even op het strand gekeken, maar hier was weinig van de oorlog te zin. Vervolgens zijn we richting de Duitse begraafplaats gereden. Hier hebben we dan ook even overheen gelopen. Dit was een erg groot terrein, maar was veel minder indrukwekkend dan de Amerikaanse begraafplaats (hierover later meer).

Vanuit hier zijn we doorgereden naar Pointe du Hoc. Hier even wat informatie:

In de Tweede Wereldoorlog werd dit punt bestreken door Duitse bunkers en kanonnen. De Duitsers hadden zes 155 mm kanonnen geïnstalleerd, om de landingsstranden te verdedigen. Op 6 juni 1944, bij de landing in Normandië, was Pointe du Hoc een doelwit van de geallieerden, om de bedreigde stranden vrij te krijgen van het dreigende geschut van de 155 mm scheepskanonnen. Deze moeilijke en zware missie werd toevertrouwd aan de US 2nd Ranger bataljon, onder leiding van luitenant-kolonel James Earl Rudder. 225 man zouden landen op het strand en moesten de kanonnen vernietigen.

De dagen voordat de landing op Pointe du Hoc plaatsvond, werd het zwaar gebombardeerd. Door deze bombardementen hadden de Duitsers de 155 mm kanonnen meer landinwaarts geplaatst, hetgeen de Rangers niet wisten. Om 7 uur in de morgen bereikten de Rangers de voet van de 30 meter hoge klippen, die door de Duitsers vanuit bunkers werden verdedigd. Met behulp van touwladders en met mortieren omhoog geschoten enterhaken met touwen, slaagden de mannen erin tegen de kliffen op te klimmen, de Duitsers uit te schakelen en een strategische positie in te nemen. Men ontdekte echter dat de kanonnen uit de bunkers weggehaald waren. De Rangers verzamelden zich boven en enkele gingen op zoek naar de artillerie. Deze werd al vlug gevonden en vernietigd. De lastigste periode kwam na de aanval op de klip. De groep bleef twee dagen geïsoleerd en moest verschillende Duitse tegenaanvallen afslaan om de positie onder controle te houden. In de morgen van 7 juni bedroeg het aantal inzetbare manschappen 90 tot 100 man, waarvan velen lichtgewond waren. Opgesloten tussen de bunkerresten hadden ze geen voedsel meer en zaten ze krap in hun munitie. Later die dag arriveerden uiteindelijk enkele versterkingen en konden de Duitsers definitief worden teruggedrongen.

Dit was erg interessant aangezien je echt de kraters van de bommen nog ziet en in de bunkers kunt lopen. Ook zie je de stijle rots waarover de soldaten geklommen hebben.

Vervolgens hebben we een bezoek gedaan aan Omaha beach en zijn we vanuit hier doorgereden naar de Amerikaanse begraafplaats. Hieronder wat informatie:

De Normandy American Cemetery and Memorial is een Amerikaanse militaire begraafplaats en monument ter nagedachtenis aan de overleden Amerikaanse soldaten ten tijde van de Slag om Normandië, Tweede Wereldoorlog. De begraafplaats ligt in het dorp Colleville-sur-Mer, Calvados, Frankrijk. Alhoewel de begraafplaats iets meer dan 35000 m² groter is dan de grootste Britse begraafplaats op het Europese vasteland, namelijk Tyne Cot Cemetery (Eerste Wereldoorlog), telt de begraafplaats iets meer dan 2500 lichamen minder. Op de begraafplaats liggen 9.386 Amerikaanse soldaten begraven waarvan één soldaat uit de Eerste Wereldoorlog. Er zijn 307 ongeïdentificeerde mensen begraven. De Normandy American Cemetery and Memorial wordt beheerd door de American Battle Monuments Commission.

Hier hebben we even rondgelopen en ook een film gezien. Nadat het ondertussen 18 uur geworden is, moesten we vertrekken omdat de begraafplaats sloot.
We zijn vervolgens naar de Batterie gereden.

De batterij van Longues-sur-Mer was een verdedigingswerk nabij Longues-sur-Mer, aan de kust van Normandië, en was onderdeel van de door Duitsland gebouwde Atlantikwall tijdens de Tweede Wereldoorlog. De batterij werd gebouwd vanwege een dreigende geallieerde invasie.

De bouw was in april 1944 voltooid. De batterij, gebouwd en bemand door manschappen van de Kriegsmarine, was onderdeel van de Wehrmacht en omvatte vier 150mm Tbts.K C/36 (Tbts.K =Torpedobootskanone) scheepskanonnen van Krupp, elk beschermd door stevige M-272 kazematten. Bij de kust, centraal voor de vier kanonnen, bevond zich de Leitstand Type M-262 vuurgeleidingsbunker die de coördinaten opnam en doorgaf aan de schutters van de vier kanonnen. De batterij keek uit op de stranden Gold en Omaha en vormde daarom een grote bedreiging voor de geallieerde landingen in die sectoren. De uitschakeling van de batterij was daarom één van de eerste doelen op D-Day. Al vroeg in de morgen werd de batterij hevig onder vuur genomen. De Britse kruisers Ajax en Argonaut schakelden drie van de vier kanonnen uit. De batterij werd een dag later door de Britse 231e infanteriebrigade ingenomen.

We eindigden in de plaats Bayeux (inmiddels was het al na 19:30uur). Hier hebben we lekker simpel kebab met friet gegeten. Bij een ijskraam hebben we nog lekker een ijsje gehaald als toetje. Daarna nog even de prachtige kerk op de foto gezet en zijn we richting de B&B in Lison gereden.

Daar aagenkomen bleken de andere gasten net aan de koffie te zitten, dus even aangeschoven en de rest van de avond nog gezellig gekletst.

Tegen een uur of 23:30 vonden we het mooi geweest en zijn we naar onze kamer gegaan. Te moe om dit verhaal te typen, dus vandaar dat er een kleine vertraging in zit.

Feitjes:
- Dit een erg indrukwekkende dag was.
- Helaas veel regen gehad hebben
- Jullie dit een dag later gekregen hebben
- Na 16uur hier weer droog was met zon

maandag 11 juli 2011

Dag 11: Bordeaux–Lison

Goedenavond,

Vandaag begon de dag alweer om half 7 in de ochtend toen we na een lekker nachtje slapen wakker werden in Bordeaux. Na een douche en de spullen te hebben gepakt voor de lange reis van zeker 9u naar Lison in Normandië, zaten we om 7.45u in de auto. Onderweg nog even een supermarkt bezocht om wat boodschappen te doen. We hebben weer bijna heel de reis binnendoor gereden.
De omgeving was een beetje gelijk aan dat van gisteren: wijnvelden, graan, weide en zonnebloemen. Onderweg bleek dat we bijna langs de plaats Mont Saint Michel reden, dus hebben we hier nog even een bezoek aan gebracht (dit stond nog op ons lijstje om te zien, maar zou vanuit de B&B een reis van 1.5u heen en 1.5u terug zijn). Nu hebben we het dus de komende dagen wat rustiger!

Mont Saint Michel is een klein, rotsachtig schiereiland. Hierop is een dorp met een abdij gevestigd.

Geschiedenis

Mont Saint-Michel werd destijds gesticht door de heilige Aubert rond 700, die op de berg in eenzaamheid en verbondenheid met de natuur en de zee kwam bidden. Volgens de legende zou de Aartsengel Michaël verschenen zijn aan de heilige Aubert, die visioenen kreeg over een kerk op de rots. St. Michaël beval de monnik om daar een kerk te bouwen, en de monnik begon in 708 aan de kerk op de rotspunt, dicht bij de kust, te bouwen.

In 709 was de kapel af en konden er 100 mensen in. In de loop van de tijd bouwden de monniken daar een klooster op en vergrootten de kapel tot een kerk. In de 9e eeuw en de eerste helft van de 10e eeuw was er maar alleen een klooster op het rotseiland. Het kon bereikt worden met een sloep of een schip. Dat was ook nodig voor de bevoorrading van het klooster. In 966 kwamen de Noormannen of beter, de Normandiër op het rotseiland. Ze bouwden onderaan en rondom het klooster op de rotshellingen, woonhuizen. De bekeerde Normandiërs woonden daar voortaan met hun gezin. De Benedictijnen mochten er blijven. De stenen waarvan de kerk en het klooster gebouwd werden, kwamen van de eilanden Jersey en Guernsey, die op 22 km van de rots liggen. De kloosterlingen en inwoners van Avranches kapten de stenen van de eilanden en brachten ze per schip tot aan de voet van de rots. Een groot radarwiel dat binnen de kloostermuur aan de westkant stond, werd rondgedraaid door 4 à 5 personen, om de bouwstenen langs de rotshelling naar boven te hijsen. Dit grote rad is nu nog altijd te zien in het klooster.

Chambre D'hotes Villa BarioleeVan 4 uur tot half 6 hebben we hier rond gekeken. Mooi om gezien te hebben! Daarna zijn we doorgereden naar Lison waar we de komende paar nachten zullen verblijven. We kwamen hier rond half 7 aan. Hier werden we door de gastvrouw Claire voorgesteld aan de andere gasten en hebben we een welkomstdrankje gekregen. Daarna hebben we nog een rondleiding gehad en de spullen op de kamer gelegd. Bij aankomst hier was het duidelijk wat frisser dan de afgelopen dagen. Bij het eten was het fijner om een vest aan te hebben. We hadden allebei ook nog een korte broek aan, ik (Sabine) had het eigenlijk best wel koud. Na het eten hebben we nog even bijgekletst met de anderen. Rond 22.00u zijn we richting slaapkamer gegaan.

Feitjes:
- Bordeaux is een erg mooie stad (aanrader)
- Het in het zuiden toch wel aangenaam warm was
- De auto al meer dan 3000 km gereden heeft
- Dit voor de bestuurder en bijrijder ook erg vermoeiend kan zijn
- Het wel zeker de moeite waard is, en veel onderweg zien
- We nu 2 dagen Normandië gaan bekijken
- Veel 2de wereldoorlog monumenten zien
- We de reacties erg leuk vinden, zeker die van Barry
- Het weer hier in Normandië 22 graden is
- Dit alweer dag 11 van onze vakantie is
- De vakantie helaas voorbij vliegt!

zondag 10 juli 2011

Dag 10 Andorra–Bordeaux

Vanochtend weer vroeg op gestaan. We hadden allebei heerlijk geslapen in onze luxe suite. Helaas was dit weer de laatste ochtend. Maar we hadden ook wel weer zin in een nieuwe omgeving. In Andorra is namelijk op cultureel gebied weinig te beleven. Gisteravond al zo veel mogelijk van de spullen klaar gemaakt voor vertrek. Na een heerlijke douche in de ochtend de rest klaargezet en alvast een deel naar de auto gebracht. Om half 8 zaten we aan het ontbijt.

Om kwart voor 9 zijn we aangereden richting Bordeaux. Natuurlijk moesten we in Andorra nog even de tank van de auto volgooien. Met de prijs van1.19 per liter is dat minder vervelend om te doen!. Meer toeristen dachten dit natuurlijk dus we stonden even in de rij voor het tankstation. Het duurde alleen erg lang voordat de persoon in de auto voor ons terug kwam van het betalen. Ik (Sabine) ben ondertussen maar even in het betaalhokje gaan kijken en de wat oudere man stond op zijn dooie gemak wat sigaretten en drank uit te zoeken. Toen toch maar voor een andere pomp gekozen (was moeilijker te bereiken en had daarom niet onze voorkeur). Uiteindelijk kwam de man naar buiten, ondertussen waren er al meerdere andere personen eerder naar buiten gekomen van het betalen. Siemen stond in de wachtrij voor het betalen en ik was bij de auto. De man in kwestie kam eindelijk naar buiten met zijn tasje met spullen. Hij viel erg ongelukkig van een hoge stoeprand en viel met zijn hand middenin het glas. ( we hadden al eerder gezien dat hij moeilijk liep, iets met zijn knieën maar dit hadden we niet verwacht). Het bloed spoot uit zijn hand en de spetters vlogen tegen een auto die stond te wachten. De man probeerde het stoepje weer op te komen waarna hij weer een bijna leek te vallen. Hij wilde in het betaalhokje om hulp vragen, maar de vrouw in het hokje wilde geen hulp bieden (op dat moment stond Siemen bij die vrouw af te rekenen en ik had alles van buiten gezien). Siemen vroeg meteen aan de mevrouw om een EHBO-trommel, echter deze had mevrouw niet, of wilde ze niet hebben. De bloedspetters spoten tot half weg de kozijnen van de deur en heel het halletje zat onder de druppels. Uiteindelijk hebben we provisorisch een prop papier gegeven om het bloeden te stelpen. Ook op het asfalt was een heel bloedspoor ontstaan. De man in de auto die onder de spetters was gekomen, bood gelijk hulp aan en pakte ook papier om het bloeden tegen te gaan. Een andere man had ondertussen de auto van de man weggereden, want inmiddels was het chaos op het kleine tankstationnetje. Ik heb nog een aantal malen de man nieuw papier aangeboden. Andere mensen schoten de man ook te hulp en hebben met de mobiel van de man hulp ingeschakeld. Met een fles water die de vrouw in het hokje nog wel ergens bleek te hebben naar heel veel gedoe, werd de auto met de bloedspetters weer schoongemaakt. Ook Siemen had wat bloed op zijn nieuwe schoenen ontvangen omdat de man erg dicht bij hem in de buurt was gekomen. Die hebben dus ook met een beetje water weer zo goed mogelijk schoon gemaakt. Toen de rust weer een beetje was weder gekeerd, de man had hulp. Dus wij hadden onze daad verricht, zijn we naar de grens van Andorra gereden.(Leuk detail, dit alles heeft zich rond half 10 in de ochtend afgespeeld)

Daarna zijn we nog een aantal uren onderweg geweest totdat we in Bordeaux aankwamen. We hebben veel van het landschap gezien aangezien we weer de hele rit binnendoor gereden zijn. Zo viel ons op dat er veel zonnebloemen en tarwevelden te zien waren. Uiteindelijk waren we om 16.10u in Bordeaux aangekomen.

Na rustig ingecheckt te hebben besloten we om richting het historische centrum te lopen. Dit lag zo’n 2 km vanaf het hotel af. Het oude centrum van Bordeaux is erg mooi, het beschikt over een aantal bijzondere toegangspoorten en mooie kerken. Er is zelfs een grote Kathedraal: de Sant Andre. We hebben door de smalle straatjes van het centrum gewandeld. Zo kwamen we in een straatje waar mensen buiten spelletjes op straat aan het doen waren, een leuk gezicht gaf dat. Vanuit het centrum zijn we naar de rivier: La Garonne gelopen. Bordeaux heeft een leuke boulevard waar het een samen komen is van mensen van alle leeftijden. Er is een plein met watersproeiers. Hier waren kinderen aan het spelen en de ouders zaten lekker in het zonnetje te genieten. Wat verderop waren openbare sportvelden waar verschillende sporten gedaan konden worden, zo kon je er basketballen, voetballen en volleyballen. Ook hier was het een drukte van belang met sportievelingen. Daarnaast is de boulevard ook uiterst geschikt voor hardlopers, die we op weg terug naar het hotel tegen kwamen. Siemen was stiekem jaloers dat hij niet even kon lopen. Tegenover een kerk hebben we op een terrasje wat gegeten. Goed te eten, maar niet echt bijzonder. Het eten van Siemen was wat tegengevallen, het vlees was niet te eten. Wat het is zijn we nog steeds niet achter. Op terugweg langs de boulevard kwamen zagen we nog bevers in het water, grappig om te zien. Siemen zag weer wat hardlopers en kreeg er ook wel zin in om nog te lopen. Het was inmiddels alleen alweer half 9 toen we richting hotel liepen. Aangezien het morgen weer een drukke dag gaat worden en we weer vroeg op staan. Leek het me niet verstandig dat te doen. Morgen zien we wel weer of we nog kunnen gaan hardlopen.

Op de hotelkamer hebben we nog even voor jullie deze update van vandaag online gezet.