vrijdag 15 juli 2011

Dag 14: Lison–Parijs

Vandaag begon ons laatste dagje bij de chambre d’hote om half 9. Nadat de wekker fijn afgegaan was besloten we er maar uit te gaan (ging erg moeilijk). Na een gezellig ontbijtje hebben we van iedereen afscheid genomen. Ook is er een groepsfoto gemaakt (deze moeten we nog krijgen). Echt erg gezellig!

Rond 10 uur zaten we dan in de auto richting Parijs. Dit was gelukkig niet zo’n lange rit (320 km). Na tussendoor even langs de bakker zijn gereden om iets van middageten binnen te krijgen (wat uiteindelijk erg lastig was, 14 juli is een feestdag), kwamen we rond 14 uur aan bij ons hotel.

imageHier wisten we echt niet wat te tegenkwamen. We hadden toen we gingen boeken besloten om af te sluiten in een wat ze zeggen romantische stad met erg veel luxe. Dit is een 5sterren hotel geworden in het prachtige Parijs. Bij aankomst werd dit dus meteen duidelijk. We moesten de auto parkeren bij een hokje, waar een piccolo stond te wachten om de bagage op te halen. We konden de auto daar achter laten en hun wilden de bagage eruit halen. Aangezien we erg veel spullen bij hadden vanwege de reis en niet alles nodig hadden, hebben we zelf eruit gehaald wat we nodig hadden. De auto werd door een medewerker geparkeerd (heb medelijden met hem, de auto heeft geen stuurbekrachtiging, zal wel wat anders imagegeweest zijn dan alle dure bmw’s en mercedessen). Wij waren ondertussen al met de lift naar boven gegaan. Hier werden we netjes opgevangen door veel medewerkers. Bij het inchecken bleken we een superieur kamer te krijgen, wat we natuurlijk niet erg vinden! Na aankomst op onze kamer kwam even later de piccolo aanzetten met onze bagage. Erg grappig natuurlijk.

imageOp de kamer hebben we een beetje gerust en daarna zijn we richting het centrum gegaan. Van het hotel kregen we metro-kaartjes dus het reizen was geen probleem (metrostation zit op 2 minuten lopen). Toen we naar buiten liepen zagen we de prijs die normaal gerekend wordt voor een superieur kamer, dit was maar 400 euro per nacht. Excl ontbijt (a 26 euro per persoon). En er komt nog iets van 20 euro parkeergeld per nacht bij. Duur zat dus!

imageMet de metro zijn we richting de Champs Elysees gegaan, waar we bij het Louvre zijn uitgestapt. Vanwege Quatorze juillet kon iedereen gratis naar binnen. Dus wij ook maar even een kijkje genomen. Niet echt veel tijd hadden we want het museum sloot om 18.00u (geloof dat we maar iets van een uur binnen zijn geweest, maar we hebben we de ‘Mona Lisa’ gezien!) Verder vinden we al die beelden en schilderen niet erg interessant dus dat maakte voor ons niets uit. Het Museum wat vroeger een paleis is geweest is wel erg indrukwekkend van binnen. Daarna zijn we langs de Seine gaan wandelen naar de Notre Dam. Onderweg nog op een bankje langs het water wat gedronken: Romantisch….

imageAangekomen bij de Notre Dam was het natuurlijk erg druk, dus we dachten we zoeken eerst wel een restaurantje om te eten. Met het idee later nog even een bezoek te brengen. In een heerlijk Italiaans restaurantje in de wijk Quartier Latin allebei een lekker bord pasta gegeten. Smaakte erg goed! We hadden namelijk de tip gekregen om in deze wijk die achter de Notre Dam ligt een restaurantje te zoeken omdat je hier betaalbaar en lekker kunt eten. Daar zijn we het inderdaad helemaal mee eens. Weer op weg terug bleek de Notre Dam gesloten te zijn. (normaal tot half 10 s ’avonds te bezoeken, maar vanwege 14-7 gesloten. Stond alleen nergens aangegeven..) Daarna zijn we wandelend langs de Seine richting de Eifeltoren gelopen (helemaal aan de andere kant van de stad. Tijd genoeg dachten we, we hebben immers vakantie) Siemen had het idee om naar het plein achter de Eifeltoren te lopen, zodat we vanaf hier een mooi zicht hadden op de Eifeltoren ( S’avonds vuurwerkshow)

imageBij het veld aangekomen bleek er een gratis festival aan de gang te zijn. Onderweg hadden we toevallig net wat drinkflesjes gekocht dus die kwamen mooi van pas. We hebben daar een tijdje staan kijken naar de muziek. De sfeer was er wel gezellig en ongedwongen. Gelukkig ook wat Engelstalige muziek, van de Franse muziek kende we natuurlijk helemaal niets. Het uitzicht van het veld op de Eifeltoren imageheeft ons nog wat mooie plaatjes opgeleverd. De verlichting van de Eifeltoren ging aan en het werd steeds donkerder buiten, een prachtig gezicht. Uiteindelijk besloten om via het festival weer richting de Seine te lopen en aan het water een plekje te zoeken met uitzicht op de Eifeltoren. Op een doorgaande straat (die helemaal voor de feestdag was afgezet) hebben we op de grond met een uitzicht op de Eifeltoren zitten wachten tot het vuurwerk zou komen. (we hadden in het hotel namelijk 22.30u doorgekregen) Om 22.30u was er niets van vuurwerk te bekennen. Wel gingen zoals elke avond lichtjes op de Eifeltoren knipperen (net kerst) Mooi voor op de foto! Om 23.00u kwam er dan eindelijk vuurwerk, maar niet imagevanaf de toren zoals iedereen verwachtte, maar vanaf het water. Mooi om te zien, iedereen stond ineens op van de straat en liep naar de waterkant. Het was erg druk op de plek waar we waren. Was vooral te merken toen we na een minuut of tien naar het metrostation liepen vlak in de buurt. Er was geen doorkomen aan, het stond vol met mensen. Bij het metrostation was het een chaos. Iedereen was aan het drukken om door de poortjes heen te komen. Gelukkig waren we de grootste mensenmassa nog voor , zoals we vanaf de trappen konden zien toen we naar de halte liepen. Zonder problemen terug kunnen reizen naar het hotel. Rond kwart over 12 waren we terug bij het hotel. Het vuurwerk was nog steeds bezig en was zelfs te zien vlak bij het hotel toen we de metro weer uitstapte (waarschijnlijk werd er op meerdere plaatsen vuurwerk afgestoken was onze conclusie, het hotel ligt namelijk ver van de eifeltoren) Bij ons hotel aangekomen zijn we gaan slapen.

Liefs Sabine en Siemen

1. Hallo luitjes,

Ja, het is en blijft een aantrekkelijke en mooie stad. Leuk dat jullie het leuk hebben gehad.