zondag 10 juli 2011

Dag 10 Andorra–Bordeaux

Vanochtend weer vroeg op gestaan. We hadden allebei heerlijk geslapen in onze luxe suite. Helaas was dit weer de laatste ochtend. Maar we hadden ook wel weer zin in een nieuwe omgeving. In Andorra is namelijk op cultureel gebied weinig te beleven. Gisteravond al zo veel mogelijk van de spullen klaar gemaakt voor vertrek. Na een heerlijke douche in de ochtend de rest klaargezet en alvast een deel naar de auto gebracht. Om half 8 zaten we aan het ontbijt.

Om kwart voor 9 zijn we aangereden richting Bordeaux. Natuurlijk moesten we in Andorra nog even de tank van de auto volgooien. Met de prijs van1.19 per liter is dat minder vervelend om te doen!. Meer toeristen dachten dit natuurlijk dus we stonden even in de rij voor het tankstation. Het duurde alleen erg lang voordat de persoon in de auto voor ons terug kwam van het betalen. Ik (Sabine) ben ondertussen maar even in het betaalhokje gaan kijken en de wat oudere man stond op zijn dooie gemak wat sigaretten en drank uit te zoeken. Toen toch maar voor een andere pomp gekozen (was moeilijker te bereiken en had daarom niet onze voorkeur). Uiteindelijk kwam de man naar buiten, ondertussen waren er al meerdere andere personen eerder naar buiten gekomen van het betalen. Siemen stond in de wachtrij voor het betalen en ik was bij de auto. De man in kwestie kam eindelijk naar buiten met zijn tasje met spullen. Hij viel erg ongelukkig van een hoge stoeprand en viel met zijn hand middenin het glas. ( we hadden al eerder gezien dat hij moeilijk liep, iets met zijn knieën maar dit hadden we niet verwacht). Het bloed spoot uit zijn hand en de spetters vlogen tegen een auto die stond te wachten. De man probeerde het stoepje weer op te komen waarna hij weer een bijna leek te vallen. Hij wilde in het betaalhokje om hulp vragen, maar de vrouw in het hokje wilde geen hulp bieden (op dat moment stond Siemen bij die vrouw af te rekenen en ik had alles van buiten gezien). Siemen vroeg meteen aan de mevrouw om een EHBO-trommel, echter deze had mevrouw niet, of wilde ze niet hebben. De bloedspetters spoten tot half weg de kozijnen van de deur en heel het halletje zat onder de druppels. Uiteindelijk hebben we provisorisch een prop papier gegeven om het bloeden te stelpen. Ook op het asfalt was een heel bloedspoor ontstaan. De man in de auto die onder de spetters was gekomen, bood gelijk hulp aan en pakte ook papier om het bloeden tegen te gaan. Een andere man had ondertussen de auto van de man weggereden, want inmiddels was het chaos op het kleine tankstationnetje. Ik heb nog een aantal malen de man nieuw papier aangeboden. Andere mensen schoten de man ook te hulp en hebben met de mobiel van de man hulp ingeschakeld. Met een fles water die de vrouw in het hokje nog wel ergens bleek te hebben naar heel veel gedoe, werd de auto met de bloedspetters weer schoongemaakt. Ook Siemen had wat bloed op zijn nieuwe schoenen ontvangen omdat de man erg dicht bij hem in de buurt was gekomen. Die hebben dus ook met een beetje water weer zo goed mogelijk schoon gemaakt. Toen de rust weer een beetje was weder gekeerd, de man had hulp. Dus wij hadden onze daad verricht, zijn we naar de grens van Andorra gereden.(Leuk detail, dit alles heeft zich rond half 10 in de ochtend afgespeeld)

Daarna zijn we nog een aantal uren onderweg geweest totdat we in Bordeaux aankwamen. We hebben veel van het landschap gezien aangezien we weer de hele rit binnendoor gereden zijn. Zo viel ons op dat er veel zonnebloemen en tarwevelden te zien waren. Uiteindelijk waren we om 16.10u in Bordeaux aangekomen.

Na rustig ingecheckt te hebben besloten we om richting het historische centrum te lopen. Dit lag zo’n 2 km vanaf het hotel af. Het oude centrum van Bordeaux is erg mooi, het beschikt over een aantal bijzondere toegangspoorten en mooie kerken. Er is zelfs een grote Kathedraal: de Sant Andre. We hebben door de smalle straatjes van het centrum gewandeld. Zo kwamen we in een straatje waar mensen buiten spelletjes op straat aan het doen waren, een leuk gezicht gaf dat. Vanuit het centrum zijn we naar de rivier: La Garonne gelopen. Bordeaux heeft een leuke boulevard waar het een samen komen is van mensen van alle leeftijden. Er is een plein met watersproeiers. Hier waren kinderen aan het spelen en de ouders zaten lekker in het zonnetje te genieten. Wat verderop waren openbare sportvelden waar verschillende sporten gedaan konden worden, zo kon je er basketballen, voetballen en volleyballen. Ook hier was het een drukte van belang met sportievelingen. Daarnaast is de boulevard ook uiterst geschikt voor hardlopers, die we op weg terug naar het hotel tegen kwamen. Siemen was stiekem jaloers dat hij niet even kon lopen. Tegenover een kerk hebben we op een terrasje wat gegeten. Goed te eten, maar niet echt bijzonder. Het eten van Siemen was wat tegengevallen, het vlees was niet te eten. Wat het is zijn we nog steeds niet achter. Op terugweg langs de boulevard kwamen zagen we nog bevers in het water, grappig om te zien. Siemen zag weer wat hardlopers en kreeg er ook wel zin in om nog te lopen. Het was inmiddels alleen alweer half 9 toen we richting hotel liepen. Aangezien het morgen weer een drukke dag gaat worden en we weer vroeg op staan. Leek het me niet verstandig dat te doen. Morgen zien we wel weer of we nog kunnen gaan hardlopen.

Op de hotelkamer hebben we nog even voor jullie deze update van vandaag online gezet.

Weltrusten

Liefs Sabine & Siemen

De reis van Andorra naar Bordeaux

De wandeling door Bordeaux

3 opmerkingen:

  1. Hey luitjes.
    This is Barry speaking.
    Hoe gaat het met jullie? Met mij gaat het goed. Ik voel me hier al lekker thuis en ben die oude brompot lekker aan het klieren. Het eten is hier hetzelfde als thuis maar het eten wat die oude brompot krijgt is lekkerder. Zodra ik de kans krijg maak ik zijn bak leeg. Vandaag veel visite gehad maar moest naar mijn eigen kamer. Flauw he. 's Avonds zijn nog een paar goede bekenden langsgekomen, de baas en bazin van Juul, de weet wel, van die rode poes uit de Molenacker. Erg gezellig.
    Mijn tijdelijke baas vind dat ik stalk. Eg nie! Ik vind die staart van die oude brompot erg leuk, die zwiept zo lekker dat ik graag eens flink mijn tanden wil inzetten. Maar dat schijnt niet te mogen. Flauw he. Verder is het hier wel uit te houden alhoewel ik jullie wel mis. Komen jullie gauw terug? Kan ik weer lekker ravotten in de Torenbeemd. Kan ik die buurhonden weer eens lekker uitdagen.
    Tot binnenkort!
    Groeten Barry.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo samen
    jullie lopen toch zo stiekem aardig wat kilometers en zien veel mooie dingen.
    Laura en Janine vonden dat Barry gegroeid was. Hij geeft de voorkeur aan het eten wat Tommie krijgt. Ook de viskom is een favoriet van hem. Samen proberen ze al het water eruit te drinken. Ook komt hij lekker op schoot liggen en valt dan ook in slaap. Ik ga nu ook naar bed. Morgen hoop ik weer jullie avonturen te lezen. grtjes
    Wilma(ma)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo avonturiers,
    Jullie hebben weer van alles mee gemaakt en ook de dokters assistente was er op tijd bij. We genieten erg van jullie verhalen en we zien dat de tijd zich herhaalt. Ja Sabine dat heb je goed gezien dat dat witte trommeltje mijn favo is. Super hé.
    Vanavond neem ik de hele blog uitgeprint mee naar oma, want die zit er toch een beetje op te wachten. Vond ze vorig jaar ook zo leuk om te lezen. Nog hele fijne leuke en mooie dagen in Normandië en Parijs. Groetjes Pap en Mam

    BeantwoordenVerwijderen